הישרדות לעצמאי המתחיל – איך לבנות התחלה של כל עסק
הגעתם למסקנה שתמיד עדיף לעמוד בראש הלהקה? נמאס לכם להקשיב להוראות מאחרים? יש לכם רעיון שאתם יודעים שיצליח ורק אתם יכולים להפיח בו מציאות? אולי הגיעה העת לנסות ולהקים עסק משלכם – להפוך דמיון למציאות.
מה?
להחליט לפתוח עסק כבר החלטתם – אז קודם כל מגיע לכם הרבה מזל טוב, הצלחה ואושר!
כעת, נשאלת השאלה מה בחרתם לבנות? העולם הכאוטי של המאה ה- 21 טומן בחובו כל כך הרבה אפשרויות: מסעדנות, שיווק וקידום, חברת תרופות/תוספים, ביטוח ועד לחנות פלאפונים.
לפני שבכלל חשבתם על לפתוח עסק, ודאי היה לכם רעיון אחד גדול, איי שם בעמקי מחשבותיכם, אודות עסק החלומות: אולי כבר דמיינתם את עצמכם במאפייה החדשה והנקייה, רק מחכים ללקוחות. אולי כבר ראיתם את עצמכם כותבים כל היום מול המחשב, צוברים ידע ולקוחות. אולי כל שאתם יודעים הוא שאתם שואפים להיות עצמאים; שאינכם רוצים לטפס בשום סולם, אלא לבנות אותו מהבסיס, כאשר אתם עומדים בראש.
לכאן או לכאן, לפני שאתם הופכים את התהליך לרשמי ופונים לרואה חשבון, כדאי לכם לנסות ולבחון מהו העסק שיגרום לכם להרגיש… שאתם מתחילים לחיות.
כמובן שלא פשוט להבין מה אנשים רוצים, במיוחד כאשר קיימות כל כך הרבה אפשרויות. הדרך הנכונה ביותר להבין מהו העסק שיתאים לכם, הוא לנסות לבחון מה אתם באמת אוהבים לעשות, בזמנכם הפנוי: אם אתם אוהבים לכתוב, לבשל, לנהוג, גרפיקה, לאפות, למכור או לבנות, כדאי לכם לפנות לתחומים המתמקדים בכישורים הללו.
כדאי לכם לזכור שבשלביו הראשונים של כל עסק, הבעלים בדרך כלל עומדים “יחסית עירומים” ואתם לא תשבו לכם במשרד הקונטיננטלי שלכם במגדל השן, עדיין לא. גם אם איש אינו שולט בכם, אתם מתחילים בתחתית, אז חפשו תחום שאתם נמשכים אליו, נהנים ממנו ומוצלחים בו.
כוח העבודה
כאשר הבנתם מהו הכיוון העסקי שאליו אתם פונים, כדאי לכם לנסות להבין למה תזדקקו, כדי להפוך את החלום למציאות.
כדי להקים עסק מסודר, אתם תזדקקו למומחים, פועלים, חלל עבודה, שיווק ותכנית מסודרת.
כדאי לכם לנסות ולהבין לאיזה אנשים אתם זקוקים בדיוק ולנסות לנצל את הקשרים הנוכחיים שלכם: אם אתם מכירים רואה חשבון, לדוגמא, הוא יכול לעזור לכם עם הניהול הטכני של העסק. אם אתם מכירים אנשים שמתמחים בשיפוצים, הם יכולים להציע לכם כיצד לייעל את החלל שלכם ואפילו לעשות לכם הנחה על הבנייה. אם אתם מכירים אנשים שמבינים במחשבים, הם יכולים לעזור לכם לעצב לוגו, לקדם את העסק שלכם דרך האינטרנט ולאתר לקוחות, דרך הרשתות החברתיות השונות.
כדאי לכם לנסות ולהכיר כמה שיותר אנשים, כדי שלא תאלצו לבחון אנשים שאינכם בטוחים בהם. בשנתו הראשונה, עסק יכול “ליפול” מכל שטות, לכן דאגו לייצר צוות עובדים חזק ומהימן והוגן (כלכלית ומוסרית), שיעמוד לצדכם לכל אורך הדרך.
למי?
מטרתם של 90% מהעסקים, היא להעניק שירות מסוים ללקוח, שממנו הוא יהיה מרוצה. לאחר שהוא ייהנה מהשירות, תפקידו כלקוח טוב יהיה ליידע את שאר העולם שנהנה אצלכם, כדי שאנשים נוספים יפנו אליכם.
כיום, כל עסק מותאם לקהל יעד מסוים: כמו שבסופר יש אנשים שאוהבים “קינמונים”, יש אנשים שאוהבים “קראנץ’ ” ויש אנשים שאוהבים “כריות”, גם העסק שלכם יכול להיות מותאם לילדים, לבוגרים או למבוגרים, לנשים או לגברים, לאנשים העוסקים בתחום מסוים או אוהבים אספקט מסוים כגון ז’אנר של מוזיקה, רפואה אלטרנטיבית, ביגוד וכדומה.
אתם יודעים מהו העסק שלכם בסופו של דבר, כך שאתם גם יודעים למי כדאי לכם לפנות, נכון?! לא בהכרח: אתם תופתעו לגלות שיש נשים מבוגרות שאוספות גם בובות ברבי, ישנם ילדים קטנים שקוראים את צ’כוב ויש נשים שקונות עניבות. אף על פי שכנראה יש לכם מושג כללי לגבי קהל היעד שלכם, בהחלט כדאי לכם לנסות ולהבין באופן כולל, מי עוד יכול להתעניין בכם: נסו לפנות לחברות קידום ושיווק או לבחון את העניין בעצמכם, כדי לקבל תמונה כוללת ברורה יותר.
איפה הם?
לאחר שלמדתם מהו קהל היעד שלכם, נשאלת השאלה כיצד אתם מגיעים אליו?
כיום, גם אם אתם ממוקמים באוהל נידח באמצע היער, עדיין יכולים לשמוע עליכם, דרך האינטרנט הגדול והאימתני.
כמובן שכדאי לכם לנסות למצוא מקום מעט יותר אורבני לבנות בו את העסק שלכם, כך שיהיה נגיש יותר, אך אתם תופתעו עד כמה קידום ושיווק תורמים לכוחו של עסק.
אתם יכולים לפנות לחברת שיווק וקידום, משרד פרסום כזה או אחר, שיעשו את כל העבודה בשבילכם. באותו אופן, אתם יכולים “ללכלך את הידיים שלכם”. כדאי לכם לקרוא אודות קידום אורגני (קידום באמצעות מאמרים ומילות מפתח), קידום ממומן (בסיוע של גוגל ופייסבוק) ואף קידום באמצעות מיילים, פרסומים עצמאיים והקול החזק ביותר – הלקוחות שלכם.
אפשרויות הקידום האינטרנטי כיום לא יודעות גבולות, לכן כדי להתחרות עם שאר העסקים בשטח, מחובתכם לבחון את הנושא באריכות. אף כדאי לכם לשקול ולבנות אתר של העסק שלכם, שיאפשר ללקוחות שלכם למצוא מידע נגיש וקל להשגה, שיספר להם את כל מה שהם צריכים לדעת.
שלא תחשבו, בניית אתרים איננה מסובכת מדי כיום: אתם יכולים לבנות אתר משלכם באמצעות אתרים שידריכו אתכם מהשלב הראשון ועד לאחרון. אתם אף יכולים לקנות חבילה של אתר איכותי שבנוי מראש, בעשרים דולר בממוצע.
ככל שחטיבת השיווק והקידום שלכם תהיה “חמה” יותר, העסק שלכם יהיה מוכר יותר. במיוחד בתחילת דרכו, כדאי שתשימו דגש על כך, כדי שכל מי שבאזורכם וכל מי שרוצה ליהנות מכם – ידעו שאתם שם.
מיקום
החלל שאתם בוחרים כמקום עבודה, הוא מהותי לא פחות. בשונה מהעובדים שלכם, יהיה הרבה יותר קשה להחליף אותו בעתיד, לכן התייעצו עם אנשים שמבינים בבנייה, בצורך של מרווח והקפידו לדאוג למומחים שיבקרו את המקום, לפני שאתם חותמים עם עט על כל חוזה.
אף ודאו שהמיקום עצמו רווחי עבורכם, אטרקטיבי מבחינת התחום שבו אתם בוחרים, כך שימשוך לקוחות ויהיה נוח לגישה: ככל שאנשים ישימו לב למיקום שלכם יותר, כך תיהנו מיותר לקוחות ויותר הצלחה.
בנוסף, כדאי לכם לשכור עורך דין שאתם מכירים, שיוכל לעזור לכם ולקרוא מסמכים שונים שיעברו את שולחנכם, במיוחד בשלבי ההקמה של העסק. כדי שלא “יעבדו” עליכם או שתצאו מופסדים, בניגוד להסכמים להתקנת תוכנות במחשב – תקראו כל מילה ומילה, כולל ה”אותיות הקטנות” ו”המילים בין השורות”.
כאשר אתם בוחרים את המקום שלכם, ודאו שקהל היעד שלכם אכן נמצא שם: אם יש לכם עסק שהוא מאוד ספציפי ומכוון רק לקהל דמוגרפי מסוים או קהל שנמצא בעיקר באזור מסוים בארץ, כדאי לכם לקחת את העובדה הזו בכובד ראש, שכן מקום רחוק מדי או פחות נגיש פשוט לא יצליח להתרומם.
מתי?
אתם לא זקוקים לנו, שנאמר לכם שתזמון הוא חלק מהותי מפתיחתו של כל עסק. לדוגמא, את רוב עסקי הבילוי כדאי לנסות ולפתוח בחורף, משום שבקיץ רוב האנשים אוהבים לצאת לים ולשהות בחוץ, כדי ליהנות מהשמש והחום. באותו אופן, כדאי לכם לנסות ולפתוח ביתן של קורסים לצלילה בקיץ, משום שרוב האנשים עושים את הקורסים שלהם בתקופה החמה. באופן זה, תפתחו את העסק “ברגל ימין”.
כמובן שמעבר לתזמון שישתלם כלכלית, יש לדאוג לתזמון בו אנו יכולים לאפשר את פתיחת העסק שלנו, מבחינה כלכלית-אינדיבידואלית – האם הצלחתם לחסוך מספיק כסף? האם חישבתם כראוי את כל ההוצאות, שעל העסק שלכם להתמודד עמן? הכוונה היא לחלל (שכירות), שיפוצים, עובדים, כלים שיהיה עליכם לקנות לעבודה, שיווק וקידום, חשבונות…
לא סתם נאמר שעסקים הם עסק יקר. לפני שאתם פורצים לדרך החדשה שלכם, ודאו כי הרגליים שלכם “באמת על הקרקע”, שלא תמצאו את עצמכם “נופלים” מהר מדי.
אל תנסו לזרז את תאריך הפתיחה שלכם: דווקא עדיף לנסות ולדחות אותו ככל האפשר, כדי שתוכלו להקים את העסק שלכם בשקט ובשלווה, ללא לחץ של לקוחות או עובדים.
כאשר הכול מוכן, הקפידו ליידע את כל העולם והמשפחה שלו שאתם פותחים, כדי שכולם ידעו ש”האירוע של השנה” מתרחש היום, אז כדאי שיבואו.
אל תשכחו שעליכם להסדיר את העסק שלכם עם המדינה: לפנות לרואה חשבון או לביטוח לאומי ומס הכנסה, כדי להסדיר את העסק שלכם בפני המדינה. יש לציין שאם הרווח שלכם לא יעלה על מאה אלף ₪ בשנה, אתם לא תשלמו מע”מ.
עם מי?
כמובן שכל עסק דורש ממון התחלתי. כדאי לכם לנסות ולעבוד קשה, כדי לחסוך את עיקר הממון בעצמכם; על ידי כך תמנעו מהלוואות ש”עוקבות אחת אחר השנייה”. בנוסף, לא מומלץ לפתוח עסקים, במיוחד עסקים קטנים וחסרי ביטחון, עם הלוואות, משום שאינכם יכולים לדעת לאן הנתיב הזה ייקח אתכם. נסו להתחיל את העסק שלכם עם כמה שיותר כסף, משום שבדומה לשיפוץ של בית – תמיד מבזבזים יותר בסוף.
אבל מה אם אתם לא כל כך מצליחים להגיע לחיסכון שרציתם? אתם עובדים ועובדים, אך פשוט נראה כי אתם לא מצליחים “להרים את עצמכם מספיק גבוה”. זה הרגע לשקול להפוך את החלום שלכם מאישי, למשפחתי.
עסקים רבים נבנים כל יום, אך רק במעטים מהם עומד רק “כלב אחד בראש”. ברוב העסקים, ישנם מספר בעלים או מספר בעלים “קולניים” לצד מספר שותפים שקטים. אתם יכולים לשקול את שתי האפשרויות בחיוב:
אם תבחרו לצרף שותפים שחולקים את החזון שלכם, אתם תיהנו מהממון שלהם, מהחדשניות שלהם, מהקשרים שלהם ואפילו מהמנוחה, שהם יוכלו לאפשר לכם. עם זאת, כדאי לכם לזכור כי ברגע שאתם בוחרים לשלב עוד שותף בעסק שלכם, הוא איננו רק שלכם עוד: יהיה עליכם להתפשר בכל ההחלטות ולמצוא סטטוס-קוו ממנו שניכם תהיו מרוצים, בכל פעם. לכן, כדאי לכם נסות למצוא שותפים שרואים עצמכם “עין בעין”, כדי למנוע התנגשויות.
באותו אופן, אתם יכולים לחפש את השותפים השקטים, שיתנו לכם רק כסף. מה שכן, הם יצפו ליהנות מתשואה של העסק, על סמך הממון שהשקיעו בלבד.
כאשר אתם קוראים שורות אלה, אתם ודאי חושבים שכל כך לא פשוט למצוא שותפים בעולם הזה. עם זאת, באופן מפתיע אנשים מוצאים שותפים עסקיים בכל יום. הכיצד? הם גולשים ברשתות החברתיות, הם מפרסמים את עצמם, הם מחפשים שותף ומציעים תגמולים למי שיצטרף לחזון שלהם. הם אפילו פונים לחברות, קובעים פגישות ומציגים מצגות, שישכנעו את ההמון להשקיע. אם אתם באמת רוצים לראות את העסק שלכם הופך למציאות, הגיעה העת להבין כי אתם תעשו הכול, כדי להפוך אותו למציאות.
אביזרים
ברוב העסקים, קיים צורך לייבא מוצרים מסוימים, שיתאפשר לכם למכור או להיעזר בהם, כדי לייצר משהו חדש (מזון, מוצרים למכירה, חומרי גלם). יתכן ובשלבים הראשונים של העסק שלכם תתקשו למצוא סיטונאות, כך שתיאלצו לרכוש מוצרים כמו כולם. עם זאת, זכרו כי מדובר בהפרש ניכר, לכן אין לוותר על איתור קשרים מעין אלו. אל תתביישו לפנות לעסקים הדומים ל-שלכם ופשוט לשאול על אופן הייבוא וההתנהלות הכוללת שלהם; אתם תופתעו כמה נדיבים אנשים יכולים להיות. מעבר לקשרים שתרכשו, ככל הנראה תקבלו הרבה טיפים יעילים, שיוכלו לסייע לכם לפתוח את העסק שלכם ברגל ימין.
יתכן וחבריכם לעסקים אף יספרו לכם שלצד האביזרים ההכרחיים, יש רשימה ארוכה של מוצרים נלווים שבכלל לא חשבתם עליהם: מדים לעובדים, ציוד משרדי, ציוד נלווה שיעזור לייעל את העבודה; ממחשבים ותוכנות גרפיות ועד למגשים למלצרים. כדאי לכם לקחת בחשבון את העלויות הללו מלכתחילה, שכן מדובר בסכומים גבוהים.
משום שמדובר בעסק חדש, ישנם מוצרים מהותיים ויקרים שתרכשו ותצפו שיישארו עמכם לשנים רבות כגון תנורים, שולחנות, מחשבים, מדפסות, קופות וכדומה. אלו הם האביזרים שבהם כדאי לכם להשקיע ממיטב כספכם – עדיף מוצר טוב ואיכותי שישרוד את הבלאי העסקי, לעומת שורה ארוכה של מוצרים שרק יגרו עמם הרבה תיקנים ותסכול גדול.
לאן ממשיכים מכאן?
אז אתם מוכנים? בואו נעבור על הרשימה: יש לכם כסף, חברתם לאנשים הנכונים, שכרתם את הטובים ביותר, דאגתם לתשתית שיווקית איתנה, רכשתם את כל הציוד הנדרש, המיקום מדויק, משופץ ומוכן לפעולה. אז כן, אתם באמת מוכנים. מזל טוב!
כעת, כל שעליכם לעשות הוא ליהנות ולהרוויח. כיצד? להמשיך ולעשות את כל מה שעשיתם עד עכשיו.
עולם העסקים ממשיך להתפתח על בסיס קבוע: אתם תמיד תתקלו בחידושים, באנשים מיוחדים, בצורות קידום ייחודיות ובקהלי יעד שבכלל לא חשבתם שקיימים. השתדלו להיות דינאמיים יחד עם העסק שלכם, כדי שתנצלו הזדמנויות לגדול ולהתפתח. המטרה היא לגדול ולהתפתח, לכן אם אתם שמים לב שההזדמנויות פשוט לא לידכם, זכרו שגם “ההר הלך למוחמד” ורוצו אליהן!
אל תהיו שאננים: הקפידו לשמור על רמה גבוהה, לדאוג לשלום הלקוחות שלכם ולוודא שהם נהנים משירות גבוה, שיגרום לכם לרצות ולחזור, כך שתשמרו על מוניטין איכותי.
כל יום כנראה יביא עמו סיפור חדש, אך כל עוד תמיד תעמדו בחזית ותתנו את כולכם – אף פעם לא יהיה לכם משעמם.