איך להשיב לעצמנו את היצירתיות?
אנשים רבים רוצים להיות יצירתיים יותר, אך רובם תוהים באשר לשאלה אם מדובר בכישרון של ממש – בתכונה שנולדנו עמה – או כישרון, שלא כל אחד יכול ליהנות ממנו.
כדי למצוא את האמת, מדענים ערכו מספר מחקרים שהביאו לתוצאות מפתיעות: היצירתיות היא אכן תכונה שכולנו נולדנו עמה ובכל זאת – כולנו חופשיים לפתח אותה וליהנות ממנה.
לפי תוצאות המחקרים, ניכר כי ילדים קטנים נהנים משפע של יצירתיות, כאשר רמות היצירתיות הולכות ופוחתות, ככל שאנו מתבגרים. במהלך החיים שלנו, אנו מתחילים לשכוח כיצד לגעת ביצירתיות שבנו. היום נלמד לחבק אותה שוב, לאחר שנים של חסך.
מערכת החינוך היא הרוצחת של עולם היצירתיות
ברגע שאנחנו נכנסים לבתי-הספר, דוחסים למוח שלנו הרבה מספרים, אוצר מילים, מידע ומשמעת. כל אלו מדכאים את היצירתיות שלנו באופן חריף.
מערכת החינוך שפועלת כיום, אינה שונה מדי מזו שהייתה לפני למעלה מ- 200 שנה – שמטרתה הייתה לייצר מילדים קטנים ומופרעים, מבוגרים צייתנים ואחראיים. יתכן כי בזמן המהפכה התעשייתית, השיטה אכן הייתה טובה. עם זאת. כיום ברור מאוד כי יש לבצע שינוי דרסטי במערכת הלימודים הקיימת – כדי להביא לפיתוח של יצירתיות וחדשנות, לא קונפורמיות.
כיצד נשיב לעצמנו את המגע המלטף של היצירתיות?
יצירתיות היא הדרך למצוא קשר בין תחומים שונים של מידע, במיוחד תחומים ששונים אחד מהשני באופן קיצוני מאוד, ממבט ראשון.
לפני שנים, פלאפון, מחשב ומצלמה היו שלושה מכשירים שונים לחלוטין. אבל לאורך הזמן, סטיב ג’ובס הגאון חשב כי הוא יכול למצוא קשר בין כל השלושה והחליט לשלב אותם למכשיר אחד – הפלאפון החכם, ששולט בנו כיום מצאת החמה ועד צאת הנשמה. כולנו ממוגנטים אליו משום שהוא נוח, הוא מאפשר לעולם להיות נגיש יותר עבורנו והוא פרי יצירה כה פופולרי, שאיש לא חשב עליו קודם לכן.
כלומר, יצירתיות היא הדרך למצוא קשר בין שני רעיונות שונים לחלוטין.
שתי מילים
בניסוי, התבקשו אנשים לייצר סיפור משתי מילים בלבד; נאמר “שיניים” ו”לצחצח”. המטרה היא לשלב יחד עם המילים הללו סיפור שלם, שכלל אינו מתמקד בצחצוח שיניים – מעין אלתור של סיפור, ששונה לחלוטין מהנושא שסופר לכם או נרמז לכם עליו קודם לכן.
ככל שהסיפור יהיה רחוק יותר מהמילים הללו, כך הוא יהיה יצירתי ומעניין יותר.
לדוגמא, קחו את המילים “גבר” ו”חתול”. ראשית, אתם יכולים לחשוב על מערכת היחסים ביניהם. לאחר מכן, אתם יכולים לחשוב על הסביבה. איפה הם בכלל? מה הם עושים? הם נמצאים באותו מקום או שקווי הסיפור שלהם שונים לחלוטין?
כאשר אתם יוצרים סיפור, נסו להוסיף כמה שיותר פרטים קטנים אליו: הם יסייעו לחדד את התמונה בראש שלכם ולהעניק לכם עוד דרכים לעשות טוויסטים בעלילה שלכם, שיתפסו כאקראיים לחלוטין קרי, יצירתיים.
הסיפור שלנו: “איש איבד את אשתו ולאחר ההלוויה, הלך מטייל ברחוב בוכה וגלמוד. לפתע, הוא נתקל בחתול חביב שביקש אוכל. האיש חש את כאבו של החתול, את חוסר האונים שלו והזדהה עמו עמוקות. הוא אסף את החתול לביתו ובילה עמו את דמי ימיו. בכל פעם שהוא ישב עם החתול בביתו וליטף אותו, הוא תמיד יכול היה לשוב ולהיזכר באשתו, לפני שאיבד אותה, לפני שמצא את חברו הטוב החדש”.
מאוד פשוט להמשיך את הסיפור הלאה עד אינסוף. אולי בהתחלה תתקשו, אך פשוט תנסו לזרום עם המחשבה שלכם – אין רעיון שהוא איננו טוב, אלא רק רעיונות שזקוקים לעוד מחשבה ופיתוח.
נסו לשאול את עצמכם:
- איך הם נראים?
- מה האינטראקציה ביניהם?
- האם כבר קיימת ביניהם מערכת יחסים? מהי?
- מה הרגשות שהם מרגישים? שאנחנו מרגישים ביחס לסצנה/תמונה?
- כאשר הם נפגשים, מה הם אומרים אחד לשני? למה הם נפגשו? הם התכוונו להיפגש? הם מכירים?
- איפה הם נפגשים?
- מה הריח במקום? חם? קר? מה הנוף של שהמקום בו הם נמצאים? האם יש רעשים ברקע?
לאחר שיצרתם תרחיש אחד, המשיכו לאתגר את עצמכם וליצור נוספים. זכרו! אין סיבה לפחד מסיפורים משוגעים, מוזרים או בעלי סוף רע – פשוט תתפסו כל פיסה של יצירתיות ותמצו אותה עד תומה. הסיפורים הטובים ביותר, הם אלו עם סופים לא פשוטים וברגע שתפסיקו לשפוט את עצמכם – המוח שלכם יחוש בנוח לבטא את עצמו בכל דרך אפשרית.
נסו לחזור על התרגיל הזה 15 דקות ביום, כל יום.
צאו לטבע
ישנם יתרונות רבים ליציאה לחיק הטבע, במיוחד על התחושות שלנו. כאשר בני-אדם נמצאים בטבע, הם מוקפים באוויר צלול, יופי, פסטורליות, רוח, שקט ושמש. השמש מעניקה לגופנו ויטמין D, אשר ידוע כוויטמין השמחה, המעניק לכם הרבה אנרגיה ואושר.
בנוסף, תחושות היופי והניקיון שהטבע משרה מסייעות לשנות מצב רוח מרגע לרגע.
אתם תמיד יכולים לנסוע לים או למדבר, אם אלו הם נופים שאתם מעדיפים יותר.
כל נוף, מעניק לכם חופשיות, אוויר צח ושפע של יצירתיות. הרבה יותר פשוט למצוא את הקו היצירתי, כאשר אינכם תקועים בין ארבעה קירות, אלא מוקפים בצבעים, יופי ונוכחות ברגע.
נסו לבצע את התרגיל הקודם בטבע. אתם תשימו לב כי היצירתיות שלכם הרבה יותר חופשיה, תחת כיפת השמש.ד
חזרו ללימודים
זה הזמן של כל אחד ואחד מכם להודות שהייתה לכם תקופה שבה היה נושא בבית הספר, באוניברסיטה או בקורס שלמדתם לפני כמה שנים שפשוט נהניתם ללמוד אותו. כמו מים, רציתם ממש לגמוע את המידע. הסיבה לכך היא שעמוק, עמוק מאוד, בפנים, המוח שלכם נהנה מלמידה ומהעשרת הידע שלכם, משום שהוא גורם לכם לחשוב עם ראש גדול!
מובן מאליו כי ככל שתחכימו, תדעו יותר על העולם מסביב, תכירו שיטות חדשות לפעולה ותכירו פתרונות קטנים או שימושים חדשים לאספקטים שונים בחיים שלכם.
זהו רק קצה המזלג! ככל שאתם למדים יותר, כך אתם מרחיבים את התודעה שלכם יותר, מסייעים למוח שלכם להתרגל למחשבה, שינוי פרספקטיבה ולעיבוד כמויות גדולות יותר של מידע; באופן זה אתם תרגישו כי אתם מתעמקים בבעיות בצורה הרבה יותר יסודית. אתם אף תבחינו כי יכולת התושייה שלכם החלה להרקיע שחקים, משום שהמידע מסייע לכם לבחון בעיה אחת ממספר כיוונים, כאלו שכנראה אפילו לא חלמתם עליהם טרם לכן.
קראו ספרים מכל הסוגים
המילה הכתובה היא אמנות רחבת ידיים ולבטח כולכם קראתם ספר אחד או שניים בחייכם. הבעיה היא שכיום, רוב האנשים עמוסים בבעיות השגרה היומיומית ולא טורחים לעצור ולקרוא ספר טוב.
חבל! ספרים הם בין הגירויים המנטאליים הטובים ביותר למוח שלכם מאז ומעולם; הם בהחלט כלי מצוין שיסייע לכם לחשוב מחוץ לקופסה: ספר מעביר לכם מידע חדש או לוקח אתכם להרפתקאות, הוא גורם לכם להפעיל את הדמיון או את יכולת המחשבה המתקדמת שלכם, כדי להבין את המידע ולעבד אותו.
אם אתם קוראים ספר המכיל מידע מעניין, נסו להבין מה ההיגיון שעומד מאחוריי המידע וכיצד הצליח הסופר להגיע אליו. נסו לחשוב כיצד הוא מצליח לגרום לכם להאמין בממצאים שלו באמונה שלמה, בדיוק באותו אופן בו סופר סיפורת מצליח לשטות בכם ולגרום לכם להפיח חיים ביצירה שלו.
אם אתם מרבים להתמקד בסגנון מסוים של ספרים, נסו להשתחרר מעט ולקרוא ספרים מכל הז’אנרים; ככל שתרבו “לטעום” יותר סגנונות של ספרים, כך תוכלו להכיר יותר סגנונות של כתיבה, יותר דרכים ייחודיות של סיפור סיפורים ומידע שירחיב את התודעה שלכם.
כתבו שיר
נתקלתם בבעיה קריטית אתם פשוט לא מצליחים לפתור? למה שלא תכתבו שיר על זה! מוזיקה היא כה מהותית, כה יקרה לחיים: היא גורמת לאנשים להרגיש חיים, מסייעת להירגע, מסייעת להמריץ את עצמך ומסתבר כי אף מסייעת לכם לחשוב.
המוח שלנו מחולק לשניים: חלק שמאלי אנליטי וחלק ימני יצירתי. בדיוק באמצע, בחלק המחבר בין השניים, עומדת המוזיקה: היא משפיעה על הצד הלוגי והצד היצירתי שלנו כאחד, מה שמסייע לפתח את יכולת החשיבה שלכם פי כמה מונים.
כאשר אתם מנסים לחשוב מחוץ לקופסא, לכתוב שיר זו בהחלט המשימה המתאימה: המטרה היא לא לנסות למצוא פתרון באמצעות השיר עצמו, אלא לגרות אזורים נוספים במוח שלכם, אזורים יצירתיים יותר, בזכותו. איש אינו חייב לראות את השיר שלכם או לגלות שעשיתם זאת לעולם, אך הסיכויים גבוהים כי הפעולה תעורר את המוח שלכם ותביא לפתרון יעיל לכל צרה.
ציור ודמיון מודרך
אם אתם אנשים מאוד אנליטיים שחפצים “ללטף” את הצד היצירתי שלהם יותר או פשוט ניצבים אל מול בעיה שלא פשוט לכם לפתור, אתם יכולים לבצע פעולות שנוגעות יותר למוח הימני שלכם, כי לעורר את היצירתיות שבכם.
אחת האפשרויות היעילות ביותר היא פשוט לצייר את זה: קחו דף ועט והחלו להתרכז. אין צורך ביצירת אומנות של פיקאסו, רק מעט השקעה ומחשבה בציור, אשר תגרה את הפעילות של האזור הימני במוח שלכם.
אם אתם לא סובלים ציור, אתם יכולים פשוט לעצום עיניים ולהשתמש במכחול הייחודי ביותר שלכם – הדמיון שלכם: הדמיון הוא ללא גבולות, אתם תמיד יכולים לסמוך עליו שיישא אתכם למקומות מופלאים, יכיר לכם חייזרים או פשוט יגרום לכם לחשוב על הבלתי-אפשרי והלא-נודע. נסו לאפשר למוח שלכם לגלוש לעולם הדמיון – ככל שתבקרו בו לעיתים תכופות יותר, כך תכירו את הצד הימני במוח שלכם טוב יותר.