איך להשתמש בתקשורת לשכנוע להשגת מטרות
תקשורת היא פעולה פשוטה של העברת מידע ממקום אחד לאחר. אמנם זאת הגדרה פשוטה, אך כאשר אנו חושבים על איך אנחנו יכולים לתקשר בנושאים שונים פתאום הדברים נראים לנו מורכבים הרבה יותר.
התהליך של תקשורת בין-אישית לא יכול להיחשב כתופעה שפשוט “מתרחשת”, אלא יש לראות אותו כתהליך שכרוך במשא ומתן בין המשתתפים בתהליך זה, בין אם במודע או שלא במודע. אז איך ניתן לתקשר עם אנשים בצורה המוצלחת ביותר? ומה הם מאפייני התקשורת של אנשים מצליחים?
אם תוכלו להכפיל את התפוקה שלכם, להגדיל את ההכנסה, לשפר את הכישורים הבין אישיים ולעצב את חייכם איך שתרצו, איך החיים שלכם יראו?
אז איך באמת התקשורת מתבצעת? אם אנחנו מסתכלים על תקשורת כתהליך של משא ומתן, ניתן לראות שיש “שולח” ו-“קולט” בניהם מתבצע תהליך של פינג פונג. אך מתחת לפני השטח המוח שלנו מבצע תהליכים מסובכים הרבה יותר. תחילה ה”שולח” שולח את המידע שלו לעבר ה”קולט”, ה”קולט” מצידו קולט ובצע פעולה “קידוד” או התאמת המסר, לאחר מכן משתמש במידע לשם פענוח על פי המשמעות, החשיבות, אמות המידה והאידיאולוגיה החברתית והפנימית שלו. תהליך מעגלי, שבו ה”קולט” הופך לבסוף ל”שולח” על ידי שליחת תגובה למסר שקיבל. זוהי למעשה תקשורת מעגלית. בכל תהליך תקשורת יכולים להתרחש אי הבנות. חשוב לציין שבכל שלב יכולה להתקיים אי הבנה, תקשורת יעילה באמת כוללת מזעור הפוטנציאל לאי הבנות עתידיות, וכן גם התגברות על המכשולים השונים (מנטאליים, פיזיים) העשויים לפגוע בתהליך.
מאפייני התקשורת של אנשים מצליחים
כשמדובר במנהיגים או אנשים במעמד חשוב, נדרשות רמות תקשורת והבנה גבוהות. אז איך הם באמת עושים את זה בכזאת הצלחה רבה? קיבצנו בעבורכם כמה ממאפייני התקשורת החשובים ביותר שיש לאנשים מצליחים.
מיומנים בקריאה שפת גוף
אנשים מצליחים יודעים כיצד לזהות את תנועות הגוף השונות ואיך הם יכולים לנצל את תחושות האדם השני לטובתם. קוראים לזה תמרון, כשמדובר בתקשורת תהליך המשא והמתן חיוני עד מאוד, הוא מתבצע על ידי שליחה וקליטה של נתונים. בתקשורת פנים-אל-פנים התפקידים של השולח והמקבל פשוטים עוד יותר כששני הצדדים מתקשרים אחד עם השני, גם אם בדרכים מאוד מתוחכמות, כגון – באמצעות קשר עין (או חוסר) ושפת גוף כללית. ישנן דרכים רבות אחרות שבהן אנו מתקשרים (אולי אפילו שלא במתכוון) עם אחרים, למשל את בעזרת טון הקול, המרמז על מצב הרוח או המצב רגשי שלנו, תוך שילוב סימני ידיים, מחוות שונות ותנועות גוף אשר יכולים להוסיף להודעה מדוברת. בנוסף ישנן תשדורות רבות שהן תת הכרתיות, המתבצעות ללא הבחנת המשתמש בהן. להרחבה בנושא – קראו עוד על שפת גוף.
מדברים בביטחון
מנהיגים חייבים לשדר ביטחון ועל כך הם צריכים לדבר בסמכותיות. כדי להישמע סמכותיים, עלינו להבין את הערך שיש בבחירת הטון הנכון לדיבור. האוזן שלנו שומעת את הטון שלנו הרבה לפני שהיא מפרשת את התוכן. אנחנו תמיד נעדיף להקשיב לאדם המדבר בטון המתאים מאשר בטון מונוטוני או חלש. כאשר מדברים בביטחון, חשוב להוסיף עיתוי מושלם, לתזמן את הפסקות הדיבור ולדבר לאט, כדי להישמע מובנים ורגועים ככל שניתן. כדי להעביר מידע בעוצמה דרוש טאקט פנימי. הטאקט הפנימי הוא דבר אשר ניתן לאימון פשוט מול מראה או בעזרת חבר, על ידי אימון תוכלו להבין כיצד אתם נשמעים ואיך רצוי להישמע כדי לדבר בביטחון ובסמכות מלאה.
יודעים להקשיב לאחרים
מנהיגים גדולים שולטים במיומנויות ההקשבה שלהם. הם מקשיבים באופן פעיל לכל שיחה. הם לא נותנים לדעתם לשוטט כאשר מישהו מדבר אליהם. הם תמיד נותנים חשיבות למה שהאדם האחר אומר במקום לחשוב מה הדבר הבא שהם הולכים להגיד.
הם מתעניינים ושואלים שאלות
התקשורת הטובה ביותר היא תקשורת דו סטרית, בה שני המשתתפים מתעניינים ומרבים לשאול שאלות כדי לוודא שהם קיבלו את המסר של האחר בצורה נכונה. הם מבינים כי מידע רלוונטי יכול ללכת לאיבוד כשהוא לא מובן לחלוטין, ולכן הם לא מתביישים לבקש חידוד או הבהרה בעת צורך. הם גם מבינים שאין להם את כל הידע או התשובות בעולם, הם יודעים לזהות מתי הם צריכים את מומחיותם של אחרים ובהחלט לא מתביישים להודות בכך. לכן הם תמיד מעדיפים לשאול שאלות להדרכה בעת הצורך מאשר להישאר בורים.
הם מדברים בכנות
מנהיגים גדולים יודעים שמידע מלא בחצי אמיתות גורם לחוסר אמון בין הצדדים. לכן, הם כנים עם אחרים. כאשר הם אינם יכולים לשתף מידע מסווג, הם אומרים את זה בבירור ולא הולכים סחור סחור. כאשר הם יכולים להעביר מסרים, הם מעבירים מסרים נקודתיים, תמציתיים וברורים בלי מידע לא רלוונטי מסביב. הם מבינים את החשיבות של מיקוד המידע ולא מפחדים לעצור ולהעניק את זכות הדיבור לאחר.
הם לומדים ומנסים להשתפר
מנהיגים גדולים סקרנים תמיד להבין את האחר, הם שואפים ללמוד מה מניע ומעניק השראה לאחרים. לכן, הם משקיעים זמן ואנרגיה ללמידה מה מדליק אנשים. הם יודעים שבניית החוזק של מישהו ותדלוק התשוקה שלהם מדרבנת ומקדמת חדשנות. תקשורת מוצלחת מטפחת סביבה שבה אחרים יכולים למקסם את הכישרון הטבעי שלהם הם מבינים שתקשורת טובה תמיד פועלת לטובתם ועשויה לפעול כדי לקדם את מטרותיהם המשותפות.
יוצרים סביבה נוחה
אנחנו חושבים שתקשורת טובה לא דורשת כל כך שליטה בפרטים. אלא האצלתם ביעילות, על ידי החדרת תחושה של אמון באחרים. על ידי יצירת סביבה נעימה לתקשורת, אנחנו עשויים לגרום לאנשים להרגיש מוערכים ונינוחים, כן גם, אנחנו יכולים לפתח באנשים את הרצון להקשיב, להסתקרן וללמוד. עלינו לאפשר לאחרים תמיד להתרחב מעבר לאזורי הנוחות שלהם כדי להשיג את מטרותיהם. להרחבה בנושא קראו – איך לדבר בצורה משכנעת ולגרום לאנשים להקשיב לכם.
קבלו גישה לתכנית ההתפתחות האישית המתקדמת של Lifehacks, בחינם לחלוטין ל-14 ימים.
בתכנית תלמדו:
- לעצב את איכות החיים שלכם ללא פשרות
- להגדיל משמעותית את ההכנסה, לחסוך ולהשקיע
- לשפר את הבריאות, לרדת במשקל ולהיכנס לכושר גם כשנראה שאין לכם זמן
- לשפר את הכישורים הבין אישיים, לפתח מערכות יחסים חדשות ולשמר קיימות
- לשפר את התפוקה, היעילות וכוח הרצון
- להתגבר על חסמים פנימיים שמונעים מכם להצליח