כיצד להבין טוב יותר – באמצעות חיזוק איכויות הקשב
כולנו מנהלים שגרה מסוימת, שכוללת אינטראקציה מסוימת עם אנשים: עמיתים לעבודה או לספסל הלימודים, מפקדים, מורים ומנהלים, נותני שירות, חברים ומשפחה.
כל אחד ואחת מהאנשים הללו, דורשים צורה מסוימת של התייחסות מאיתנו; הגיוני מאוד, כי ערב עם בני הזוג, יראה מאוד שונה מערב עם ההורים. רוב הפעמים, אנשים באמת מתאימים את עצמם לסיטואציה מבחינת ההתנהגות, אך לא מבחינת הקשב.
כל סיטואציה וסיטואציה בחיים מצריכה גם נתינה וגם קבלה של מידע, שיש לפצח באופנים שונים.
נוכל להבין מה באמת אומרים לנו – אם נצליח להחליף ממצב קשב אחד לאחר
מצבי שיחה שונים, מצריכים מכם לסגל טכניקות קשב שונות. הדוגמא הפשוטה ביותר, היא כזו המתרחשת ביום עבודה שגרתי: בבוקר, אתם מנהלים שיחה עם הבוס שלכם. לאחר מכן, אתם פונים להרצאה או ריענון בנושא מסוים ולארוחת צהריים, אתם יוצאים יחד עם חבריכם לעבודה.
כל אחד מהמצבים הללו, מדמה סוג שונה של קשב, שיש להתאים למצב המתאים, כדי לתפוס את הקונספט החבוי בו: הלמידה, השקט או האמפתיה.
קשב לצרכי מידע
כאשר אתם מקשיבים למורה במהלך השיעור, למרצה במהלך הרצאתו, צופים בסרטון הדוקומנטרי, מקשיבים למדריך בסדנה או פשוט מקשיבים לתשובה, לשאלה ששאלתם – אתם עוסקים בקשב לצרכי מידע.
קשב מסוג זה הוא מאוד עמוק וממוקד, משום שעליכם להטמיע מידע במוח שלכם, תוך כדי תהליך ההקשבה: להקשיב למידע באופן מודע ופעיל ß להבין אותו ולעבד אותו ß ולהטמיע אותו בזיכרון שלכם.
לאחר מכן, יתכן מאוד כי יעלו לכם שאלות בנושא, בהתאם למה שאתם כבר יודעים או במידה ולא הבנתם אותו כראוי. פעמים רבות, אנשים לא מבינים – פשוט משום שהם לא מקשיבים נכון.
מדובר בתהליך ארוך, שכן על המוח לבצע פעולות רבות בו-זמנית. מסיבה זו, במהלך קשב לצרכי מידע, עליכם להיות ממוקדים לחלוטין בתהליך הלמידה: הקפידו לכבות את הסחות הדעת מסביבכם ולרבות המסכים, השיחות עם האנשים שלידכם והמחשבות שרצות במוחכם.
ככל שתהיו יותר קשובים למתרחש, כך יהיה לכם פשוט יותר להטמיע את הנושא כראוי. בעקבות זאת, תוכלו לשלוף אותו מראשכם ביתר-קלות, בעת הצורך. מומלץ להשקיע בכך! אין כמו הפעם הראשונה.
קשב לצרכי בקרה
איש לא חושב על כל הנושאים הקטנים הללו, כל פיסות המידע המהותיות הללו, שאנו לומדים במהלך היום: פגישות, הרצאות משותפות, מפגשים עם רופאים, פנייה לאנשי מקצוע בנוגע לשאלה והרבה יותר.
במהלך קשב לצרכי בקרה, המטרה שלכם היא ללמוד “לקרוא בין השורות” כלומר, ללמוד בדיוק מה מנסים להעביר לכם, כך שתוכלו להיעזר במידע הזה, בפעם הבאה.
קשב אמפתי
זהו תהליך הקשב המוכר ביותר. קשב אמפתי מדומה לחלוטין להיות “כתף, שמישהו יוכל לבכות עליה”. לא מדובר בבכי דרמטי בהכרח או אפילו בכי בכלל: בני הזוג שלנו מספרים להם איך עבר עליהם היום, חבר/ה מתקשרים אלינו עם חדשות מרעישות, ההורים מתקשים לשאול “מה נשמע?” ולהפיג געגועים… כל הדוגמאות הללו הן רק קומץ, מתהליכי הקשב האמפתיים שאנו מנהלים על בסיס יומי.
תהליכי קשב אמפתי מיושמים על ידי אנשים רבים נוספים, בתחום המקצוע שלהם: רופאים, פסיכולוגים, פסיכיאטרים, מטפלים למיניהם, עורכי דין ואפילו אנשי שיווק ומכירות – יודעים כיצד לפנות אל הרגש, במטרה להביא לתוצאה הרצויה; מפריצת הדרך ועד ללחיצה על האתר או ביצוע מכירה.
נלמד כיצד להקשיב
משלמדתם את שלושת סוגי הקשב, כעת אתם יודעים כיצד “לחווט” את עצמכם, להקשיב כראוי לכל אדם ואדם בחייכם. באופן זה, יהיה לכם פשוט יותר להטמיע מידע בזיכרון שלכם, לתפוס אותו כראוי, להגיב אליו בהתאם ואף לזכור אותו בעתיד.
הקשיבו באופן ממוקד
המרכיב החשוב ביותר לקשב הוא ההבנה עצמה. כאשר אנו מקשיבים בכוונה להבין, אנו עושים זאת בראש פתוח, ללא דעות קדומות, מסקנות או ציפיות מוטעות.
תקשורת בכוונה להבין מתבצעת באמצעות שאלות נכונות, שמבטיחות כי המסר יועבר בצורה הנכונה ביותר ואנו נבין אותו ונטמיע אותו בזיכרון שלנו ביעילות.
הקשב בכוונה להבין משמעותו להיכנס לשיחה עם עניין כנה לתפוס את מה שהאחר מנסה להעביר לכם ולהיות ערני לשפת הגוף שלו, לשיחה עצמה ולרגשות שמובעים בטונים של הדובר.
רוב הפעמים, אתם תדעו כיצד לזהות בקלות, את ההבדלים בין שיחה מקצועית, שדורשת קשב אינפורמטיבי ובין שיחה עם בן הזוג, שמצריכה קשב אמפתי. עם זאת, בחינות מעין אלו עשויות לסייע לכם ללמוד, אם לפתע “חרגתם” לכיוון לא נכון של הקשב.
קשר עין
קשר עין הוא מהותי כאשר אתם מצויים בשיחה. ככל שתשמרו על קשר עין יציב יותר עם האנשים שעמכם, כך הם ידעו כי אתם באמת מקשיבים להם ומצויים בקו המחשבה שלהם. באותו אופן, אתם תוכלו לקרוא אותם ולבחון אם אתם מקשיבים לשיחה באופן המתאים.
עבדו את המידע היטב – לפני שאתם פותחים את הפה
עיבוד של מה שאתם שומעים מתבטא בלשאול את עצמכם מה הפרספקטיבה שלכם, באשר למה שסיפרו לכם כרגע.
זהו הזמן שלכם, לבחון אם הפעלתם את הקשב הנכון, כדי להפיק ממה שנאמר, את מה שרצו שתשמעו. אז תשאלו את עצמכם: האם אתם יודעים להשיב על השאלה הזו, אם ישאלו אותה במבחן? האם תדעו, כיצד לנחם את בני הזוג שלכם או אנשים שקרובים אליכם ברגע המשבר הזה? האם תדעו כיצד לרצות את הבוס שלכם, במקרה גורלי, שבו הוא פונה לעזרתכם?
יתכן מאוד, אך יהיה עליכם להקשיב היטב, כדי להצליח ולבצע כראוי. ככל שתהיו מחודדים יותר, כך האנשים לצדכם יעריכו אתכם יותר ואף יוקירו אתכם על כך.
מה זה שוב?
כאשר מתקיימים שיחה או לעיתים קרובות יותר, דיון או הרצאה, הגיוני שנלך לאיבוד לפעמים: חשבנו על משהו אחר, התמקדנו במה שנאמר לפני רגע, שתינו מים, מישהו השמיע רעש שהסיח את דעתנו, קיבלנו הודעה ולפתע אין לנו מושג על מה מדברים.
זה קורה וזה בסדר, כל עוד תקפידו לפצות על כך. לשם כך, ישנם כל האנשים שנמצאים לידכם: שאלו אותם על מה מדברים כעת, מה פספסתם הרגע? אם אתם יכולים להעתיק את השורה שנותרה לכם או, אם אתם בדיאלוג, אם אתם יכולים לחזור על מה שהאחר אמר, כדי לוודא כי הבנתם אותם ראוי וכי הפעלתם את הקשב הראוי.
אם תעשו זאת, לא רק שתבינו ותטמיעו את הנושא טוב יותר במוחכם, האדם שמולכם אף יתרשם מכם ויעריך אתכם מאוד על הרצון שלכם לרדת לסוף דעתו.
די להסחות דעת
איש לא אוהב מצב בו הוא מדבר עם מישהו וכל מה שהאחר עושה הוא להתמקד במסך המרצד מול עיניו. ישנם הרבה גירויים שעשויים לקחת מאיתנו את תשומת הלב שלנו חוץ מהפלאפון כמו אנשים שחולפים על פנינו, טלוויזיה, רעש, תנועה חדה, נושא שקודח בראשנו…
כל הסחות הדעת הללו מונעות מאיתנו להקשיב כראוי לשיחה שבה אנו מצויים וכתוצאה מכך – אנו עלולים להפעיל טכניקת קשב שאינה נכונה או פשוט לפגוע באיכות המידע שאנו מקבלים מהאדם השני בשיחה.
בנוסף,האדם שמולנו שם לב במאה האחוזים. במצב כזה אנשים חשים כי לא שומעים אותם, לא מבינים אותם ולכם לא אכפת מהם.
כדי להימנע מכך, נסו להימנע מהסחות הדעת הנפוצות ביותר, טרם מפגש:
קבעו לעצמכם כלל: אינכם נוגעים בפלאפון במהלך שיחה עם מישהו/י אחר/ת. אתם יכולים לכבות את הפלאפון אם ממש קשה לכם או פשוט לשים אותו על שקט. מה שחשוב הוא שכשהאחר מדבר, הפלאפון לא נוחר.
שמרו על קשר עין תמידי – אשר מבטיח לאחר כי אתם מקשיבים לו. גם קשר עין מסייע לגופנו לייצר אוקסיטוצין.
במהלך שיחות חשובות, דאגו לסביבה שקטה ורגועה, שתאפשר לכם להתמקד במה שקורה מולכם.
נסו להגביל את החשיפה להסחות דעת ככל האפשר: נסו להתמקד בדבר אחד בכל פעם כאשר מדברים עמכם, הימנעו מלעשות מספר דברים בו-זמנית, הבינו מתי האדם שמולכם זקוק למלוא תשומת הלב שלכם, בייחוד אנשים שחוט המחשבה שלהם נקטע בקלות ועשויים לאבד את המטרה שלהם. ללא תשומת הלב המלאה שלכם, אתם לעולם לא תוכלו להבין אחד את השני באופן מלא. גרוע מכך, האנשים שקרובים אליכם לא יחושו נתמכים, בעוד שחבריכם לעבודה יחושו כי אינכם כשירים לבצע פעולות כראוי.
ודאו כי הבנתם לחלוטין – לפני שאתם מגיבים
ניסיתם כל טכניקת קשב ואתם עדיין מרגישים אבודים? אתם תמיד יכולים לבקש לעצור רגע ולשאול מספר שאלות, שיסייעו לכם להבהיר את המידע ולהפנים את מה שנאמר.
אתם יכולים לחזור על מה שנאמר בקול ולבחון, אם אכן הבנתם את המשמעות המתאימה לפי מה שהאחר אומר, אתם יכולים לשאול שאלות בנושאים עקיפים או אודות אנשים, מידע, מקומות או אירועים שעלו בשיחה, כדי לקבל הבנה גדולה יותר של הסיפור. אם לא הבנתם מילה או ביטוי מסוימים, אל תחששו לשאול; רק כך תלמדו אותם.
כדאי לכם לשאול את האנשים בשיחה, אם ישנה דרך טובה יותר ללמוד אודות הנושאים השונים שעלו בשיח – אולי הם יסייעו לכם לקדם את הקשב שלכם – לכיוון איכותי יותר?! אל תחששו לבקש מאנשים להסביר לכם שוב ושוב, אם באמת לא הבנתם – בשבילכם ובשביל האנשים סביבכם – דאגו להבהיר את הנושא.