מיומנויות למידה – איך ללמוד מהר יותר
כל יום אנו למדים משהו חדש – או לפחות, כך אנחנו מאמינים. בהיותנו ילדים, כל דבר חדש הוסיף לרגש, להעשיר ולהדהים אותנו. עם זאת, ככל שעבר הזמן, הלך והפך העולם ליותר ויותר משעמם כביכול, והיה עלינו “לחפור” במטרה להגיע למחוזות מעניינים יותר.
אם תוכלו להכפיל את התפוקה שלכם, להגדיל את ההכנסה, לשפר את הכישורים הבין אישיים ולעצב את חייכם איך שתרצו, איך החיים שלכם יראו?
למידה היא תהליך של רכישה, הרחבה או שיפור של ידע, תובנה, יכולת או מיומנות. בעברנו, כל החיים היוו למידה אחת גדולה ולא נאלצנו להשקיע הרבה במיומנויות למידה משום שלמדנו באופן תמידי. כיום, בחיים הבוגרים שלנו, עלינו להשקיע יותר זמן בלמידה גם בשל הדרדרות באיכויות הלמידה שלנו עם השנים וגם משום שהחומר שאנו לומדים כיום הוא לבטח מורכב יותר ודורש חשיבה בהתאם.
לשם כך, ריכזנו כאן עבורכם עשר דרכים אשר באמצעותן תוכלו לשפר את מיומנויות הלמידה הקיימות שלכם ואולי אף לרכוש מספר חדשות.
כאשר אתם ניגשים למלאכה, מומלץ לבוא לעבוד:
לפני שאנחנו מדברים על צורות למידה ייחודיות, קודם חשוב להדגיש כי למידה תלויה במספר משתנים: מקום, זמן, רוגע ופוקוס. אם אתם מצויים במקום שאיננו מסודר או איננו מועדף על פניכם, אם תחושו פחות בנוח ללמוד בו וערך הלמידה יופחת. הזמן אף הוא מהותי – למידה איכותית אינה יכולה להתבצע תוך שעה. כדי ללמוד באמת ובכוונה, יש לפנות זמן בלוח הזמנים כך שתוכלו לשבת וללמוד כיאות ללא דאגה לאירועים בהם עליכם לטפל בעתיד. רוגע הוא מפתח לכל למידה טובה, שכן אם אתם לחוצים או שהמחשבות שלכם “מטיילות”, לעולם לא תצליחו להתמקד וללמוד כיאות. כאשר אתם לומדים, נסו לקחת מספר נשימות עמוקות ולהניח את כל הצרות שלכם בצד; אל תחשבו על אירועי אתמול או אירועי המחר, חברים, עבודה או אפילו נושא לימודים אחר – התמקדו באשר יושב לפניכם. אחרון וחביב הוא הפוקוס, המיקוד של הלמידה – אתם יכולים לשבת ולקרוא את אותו דף פעם אחת או 20, הבחירה בידכם. כפי שישנם אנשים אשר באים לעבוד ולהשקיע מעצמם ולעומתם ניצבים אנשים אשר באים לעבודה ומחכים לסיומה, כך גם בלמידה – אתם יכולים ללמוד כל היום, אך אם לא תתמקדו במשימה שלפניכם ברצינות ותשקדו עליה, תפנימו את החומר ואת ההיגיון העומד מאחוריו, כל התהליך הוא בזבוז זמן מיותר. לכן, כאשר אתם מתכננים ללמוד משהו כמו שצריך, הקפידו ראשית לדאוג לכל המשתנים הללו קודם, שכן בעיה עם כל אחד מהם עשויה למנוע מכם למידה יעילה, איכותית ומהירה ללא קשר לאופן הלמידה בו תבחרו.
לומדים? קראו בקול!
כאשר אנו ניגשים ללמידה, לרוב אנו נוטים לקרוא מאמר פעם או פעמיים, לסכם אותו ולקרוא את הסיכום בערך 20 פעמים. זוהי דרך יעילה לשינון החומר, אך האם היא באמת תורמת ליכולות הלמידה שלנו? כן, אבל לא מספיק. כדי ללמוד בצורה חכמה יותר, ראשית עלינו לשקול את סוגי הזיכרון שלנו: ראייתי, שמיעתי, ורבלי, רגשי ובעזרת מישוש. ישנן אפשרויות אחרות של קטלוג, אך אלה קשורים לענייני למידה. כאשר אתם קוראים ומסכמים, אתם נעזרים בשני סוגי זיכרון – ראייתי ובעזרת מישוש. אם בנוסף לקריאה והסיכום תקראו בפני עצמכם את המאמרים ו/או הסיכומים, תשימו לב כי לא תזדקקו לקרוא אותם כל כך הרבה פעמים, משום שאתם פונים לעצמכם ובכך גם שומעים את הנאמר וגם הוגים אותו מראשכם, כך שאתם נעזרים בשני סוגים נוספים של אפשרויות זיכרון. נצלו את העובדה שאתם קוראים בקול – נסו לנסח את הנאמר בצורה מעט שונה, מעט יותר נעימה ומובנת עבורכם. נסו לחשוב על מה שאתם אומרים ובאמת להקשיב לנאמר, כמו אתם מדברים עם החברים הכי טובים שלכם. ככל שתקשיבו לעצמכם יותר ותחשבו יותר על הנאמר, יהיה לכם קל יותר לזכור ולהבין את הנלמד.
חוזרים לגן
לפעמים אנו מתקשים לעבד מידע חדש משום שהניסוח שלו לא מתאים לנו או אין אנו מבינים בדיוק במה מדובר. התסכול גורם לנו לרצות לקחת הפסקה או להניח את החומר, באמונה כי התבונה תדביק אותנו בשלב מסוים. ההצהרה הזו היא נכונה, אך בהחלט מאטה את קצב הלמידה – וחבל! כדי להתקדם יותר מהר, נסו לקחת את הנאמר ולנסח אותו בשפה הפשוטה יותר עבורכם, אולי אפילו פשוטה יותר מהצורה בה הייתם מנסחים את הנושא בדרך כלל – שפה של ילדים קטנים. בסופו של דבר, אתם לא מתכוונים לפרסם את הסיכומים שלכם לאחר מכן; הם שלכם מעתה והלאה. עקב כך, אין השפה משנה ובאפשרותכם לכתוב את הסיכומים בכל דרך העולה על רוחכם – המהותי הוא שתבינו את החומר כיאות. יש להבין כי שפה פשוטה תחדור לראשנו יותר בקלות, שכן אנו דוברים אותה ביום-יום שלנו ורגילים אליה יותר מהשפה הגבוהה, מה שיקצר את מלאכת הלמידה.
חפשו את ההיגיון – אל תהיו רובוטים
הרבה פעמים אנשים נוטים ללמוד רק לשם הלמידה כלומר, למבחן. אין הם מצפים לזכור את החומר בסיום המבחן, אלא לצאת לחיים חדשים וריקים מחומר משעמם. זוהי הטעות הגדולה ביותר הנעשית בלימודים; בואו נודה, אנו מתעכבים ומתקשים לזכור חומר שאנחנו פחות אוהבים ללמוד ופחות מעניין אותנו באופן כללי. עם זאת, בעולם שלנו יש כל כך הרבה מידע ולרוב הרבה פיסות מידע מתאחדות יחד ומביאות לתוצרים מופלאים, תגליות מרתקות והבנות חדשות ומלהיבות. עקב כך, השתדלו לנסות ולמצוא את ההיגיון מאחורי כל מקצוע שאתם לומדים – ראשית, אין לדעת; יתכן כי המידע שתאספו יהפוך עם הזמן לנושא מאוד מעניין אשר תרחשו לו כבוד ואף תחכו לשיעוריו. לכל מקרה, אתם תבינו את הנושא כמו שצריך והדבר בהחלט יעזור לכם לזכור את החומר לא רק לאותו יום, אלא לטווח ארוך.
אסוציאציות
דרך נוספת לזכור את החומר מהר וכיאות, היא ליצור עבורו אסוציאציות שונות אשר יזכירו לכם את הנושא. היסטוריה או ספרות, לדוגמא, קל יותר לזכור משום שמדובר בסיפורים בפני עצמם. גם לנושאים כמו לשון, פילוסופיה ואפילו פיזיקה ניתן ליצור אסוציאציות שונות אשר יסייעו לנו ויאיצו את תהליך הלמידה שלנו. ככל שתיצרו אסוציאציה מעניינת ו/או מצחיקה יותר, כך יהיה לכם קל יותר לזכור. לדוגמא, אם אתם מבקשים לזכור נוסחה מתמטית, נסו לשלב אותה בסיפור על אדם שהזדקק לנוסחה או לחלופים ילד שלא אהב מתמטיקה, אך נאלץ ללמוד אותה בכל מקרה משום שהיה זה היעוד שלו להצליח לפתור אותה ולהתקדם להיות אסטרונאוט או כל דבר בסגנון.
מטאפורות וזיכרון רגשי
אם אינכם מספרי סיפורים מלידה, ניתן גם לייחס נושאים שונים בלמידה לרגש האישי שלכם, חוויות שונות שעברתם במהלך היום ותחושות שונות שיסייעו לכם לזכור את הנלמד. נסו לחשוב מה השיעור מזכיר לכם: האם ישנו מקרה בחייכם שמזכיר לכם את החומר הנלמד? אולי משהו שהייתם רוצים שיתרחש? אולי משהו שמח, עצוב, מצחיק? ככל שתקשרו את הזיכרון הרגשי יותר, כך האסוציאציה תהיה חדה יותר במוחכם.
אם אתם בכלל לא אוהבים סיפורים והמצאת סיפור או תלות בזיכרון אינם מספקים אתכם, אתם יכולים לנסות להיות ליריים ולהרכיב מטאפורות שונות לנושאים השונים. מדובר במשפט אחר בו אתם מדמים את הנושא למשהו אחר, שמעניין אתכם יותר ובאפשרותכם להתקשר אליו. לדוגמא, אם אתם מתקשים לזכור תאריך של מלחמה מסוימת, באפשרותכם לכתוב לעצמכם כי המלחמה אשר אירעה ב-X הייתה עקובה מדם כמו השואה. מטאפורה קשה, אמנם, אך אתם בוודאות תזכרו אותה. ככל שהמטאפורה תהיה בשפה גבוהה יותר ורגשית יותר עבורכם, כך תזכרו אותה יותר.
זיכרון אנליטי
פעמים רבות אנו נוטים שלא לזכור נושא כמו שצריך פשוט כי אין אנו מבינים אותו בשלמותו. כן, מוסדות הלימוד עושים ככל יכולתם להסביר את החומר, אך ישנם פרטים שהם נוטים להשמיט ויתכן כי בעיניהם הם פחות עקרוניים, אך עבורכם הם מהווים עולם ומלואו, החלק הזה בפאזל שחסר לכם לסגירת מעגל. אתם מכירים את האנשים האלה שתמיד מחפשים בוויקיפדיה או אתרי מידע? נסו להיות האנשים הללו מעט יותר ולחקור נושאים שאתם לומדים לעומק. יתכן והדבר נדמה לכם כבזבוז זמן עכשיו, אך אם תקפידו לעשות זאת בכל נושא, לא רק שתחכימו יותר, אלא משום שהבנתם את הנושא בשלמותו, נמצא פאזל שלם בראשכם אשר תזכרו לאורך זמן – דבר שיקצר את תהליך הלמידה שלכם בעתיד.
הקפידו לחזור מעט בכל פעם ולבחון את עצמכם
רוב האנשים מעדיפים לשבת פעם אחת, לדחוס כמויות של מידע בשש שעות ולהאמין כי זוהי הדרך היעילה ביותר. עם זאת, למידה כה אינטנסיבית בזמן כה קצר עשויה לגרום לבלבול בין תאריכים או מידע, להוביל לשכחה של חלק מהחומר ובסופו של דבר גם אם תזכרו את החומר היטב ביום הבוחן, ככל הנראה תאלצו ללמוד אותו מחדש עד יום המבחן. נסו לחזור על החומר הנלמד כמה פעמים טרם המבחנים, אפילו רק קריאה מרופרפת תתרום הרבה. נסו לבחון את עצמכם על התוכן הנלמד, אפילו בעל פה, כך שתבחנו אם אתם באמת זוכרים את החומר או פשוט קוראים אותו ללא ריכוז. אם תקפידו לקרוא את החומר ולבחון את עצמכם בכל נושא אפילו במשך מספר פעמים בשבוע או חצי שעה פעם בשבוע, כאשר תגיעו לתקופת המבחנים תמהרו לראות כי אתם כבר זוכרים את החומר טרם הלמידה.
למדו עם המומחים
כולנו כבני אדם ניחנים בתכונות, עניין וחוסר-עניין בנושאים מסוימים. ישנם נשאים בהם אנו מוצלחים יותר וחלק בהם פחות. כדי לגשר על הפער, מומלץ לנסות וללמוד עם אנשים המתמחים בנושא או מבינים אותו בצורה רחבה יותר מכם: יתכן כי הסבר אחד קצר ולעניין יפתור את כל השאלות שלכם. בנוסף, אם שני אנשים רציניים וממוקדים מחליטים לשבת וללמוד כמו שצריך, בדרך כלל הפרודוקטיביות של שניהם תעלה. גם אם לא תלמדו יחד, אלא פשוט תשבו זה לצד זה ותקראו את החומר, העובדה שמישהו יושב לידכם ולומד תעניק לכם מוטיבציה להמשיך וללמוד בעצמכם. מה שכן, הקפידו ללמוד עם אנשים שבאים ללמוד ולא יוצרים הסחות דעת, מה שיאט את תהליך הלמידה משמעותית.
נסו ללמוד במספר שיטות
רוב האנשים אוהבים לקרוא מספרים ולסכם ביד, אך העובדה שזו השיטה הסטנדרטית לא קובעת כי מדובר בשיטה אחת. כפי שישנן מספר דרכים להגיע לביתכם, כך יש מספר שיטות למידה: ניתן ללמוד דרך טבלאות, גרפים, תרשימי זרימה ואפילו ציורים המבהירים את התמונה הכוללת של הדברים. ניתן ללמוד באמצעות הדמיון. ניתן לסכם דרך המחשב, מה שלאישים מסוימים עדיף על כתיבה ביד משום שהדבר קל להם יותר לזכור, ההקלדה מהירה ופשוטה יותר לעומת הכתיבה והקובץ תמיד נשמר, כך שתמיד תוכלו לחזור ולקרוא אותו ללא חשש שילך לאיבוד או שלא תבינו את הכתב שלכם בעתיד. אתם יכולים לנסח טכניקות ייחודיות משלכם, מה שחשוב הוא שלכם יהיה קל ומהיר יותר ללמוד, אז פשוט תנסו להמשיך ולחפש עד שתמצאו את השיטה היעילה ביותר עבורכם, גם אם הדבר דורש חשיבה מחוץ לקופסא.
למידה היא תהליך מורכב, אך היא דבר בסיסי הנטוע בכל אחד מאתנו וגם אם לא נודה בכך, גם אם איננו אוהבים ללמוד את רוב המקצועות, אנו בדרך כלל נהנה ללמוד דבר או שניים. אנשים תרים אחר ידע מעמיק, מפתח ומעצים. כדי להפוך את הלמידה למעט יותר נעימה, נסו לתגמל את עצמכם בסוף כל יום לימודים על ידי פרס כלשהו: פגישה עם חברים, בירה או אפילו שינה ערבה. לא משנה מה התגמול, הוא יעניק לכם חיזוק חיובי שיסייע לכם להמשיך וללמוד. בכל מקרה, זכרו כי מטרת הלימודים איננה להצליח במבחן, אלא להעשיר את הידע, להחכים ולהתפתח ממנו.
קבלו גישה לתכנית ההתפתחות האישית המתקדמת של Lifehacks, בחינם לחלוטין ל-14 ימים.
בתכנית תלמדו:
- לעצב את איכות החיים שלכם ללא פשרות
- להגדיל משמעותית את ההכנסה, לחסוך ולהשקיע
- לשפר את הבריאות, לרדת במשקל ולהיכנס לכושר גם כשנראה שאין לכם זמן
- לשפר את הכישורים הבין אישיים, לפתח מערכות יחסים חדשות ולשמר קיימות
- לשפר את התפוקה, היעילות וכוח הרצון
- להתגבר על חסמים פנימיים שמונעים מכם להצליח