פתיחת עסק – כל מה שצריך לדעת על פתיחת עסק
לא מעט אנשים חולמים לצאת ממעגל השכירים ולפתוח עסק משלהם – ובכך להגשים את חזונם להגיע עצמאות כלכלית. לפתוח עסק יכול להיות רעיון טוב לעיסוק ואף רווחי אך לא לכל אחד זה מתאים ולא תמיד יש לנו את הכלים הדרושים לפתיחת עסק.
אם תוכלו להכפיל את התפוקה שלכם, להגדיל את ההכנסה, לשפר את הכישורים הבין אישיים ולעצב את חייכם איך שתרצו, איך החיים שלכם יראו?
פתיחת עסק היא גם סוג של הימור, יכול להיות הימור טוב והעסק יצליח וישגשג וזה יכול להיות הימור רע המביא לכישלון. לכן על מנת שנגדיל את סיכויינו להצליח בעסק החדש ונמזער את הסיכויים לכישלון חשוב מאוד לבדוק את הנושא מקרוב ולוודא האם אנו עומדים בכל הפרמטרים הדרושים לפתיחת עסק חדש. מהם השיקולים לפני פתיחת עסק חדש אשר עלינו לקחת בחשבון? כיצד נגדיל את סיכויי העסק להצליח? ועל מה לשים דגש כשפותחים עסק?
ריכזנו בפניכם מספר פרמטרים בסיסיים אותם כדאי לכם לבחון מקרוב לפני שאתם מחליטים ללכת על צעד גדול כמו פתיחת עסק – אחרי הכל, תמיד אפשר להתחיל “בקטן” בתור עצמאי-שכיר ולהקטין את הסיכון של פתיחת העסק באופן משמעותי- עד כדי לבטלו לחלוטין.
היבטים חשובים בדרך לפתיחת עסק מוצלחת
אתם מחליטים לפתוח עסק בתחום בו אתם הכי טובים שיש וחושבים שאין שני לכם, אך האם יש לכם את האופי החזק והיצירתי לנהל ולהחזיק עסק משלכם? יש לכם את הידע והכלים על מנת לנהל עסק משלכם בו אתם מקבלי ההחלטות בכל נושאי הניהול, כח האדם, תקציבים, פרסום ושיווק ועוד…? לא כל אחד בנוי לזה ולכן אלה שאלות שיש לשאול את עצמנו לפני שאנו חושבים לצאת לדרך.
- ביקוש וצורך בתחום – הצלחתו של עסק תלויה בצרכי השוק ובביקוש אחר המוצר או השירות. חשוב מאוד להבחין בצורך של השוק אותו יש לספק תוך התחשבות בכמות העסקים שכבר קיימים בתחום. יש למצוא את חלון ההזדמנויות וכפי שמיד נזכיר – לראות היכן העסק יכול להיות ייחודי ושונה מהאחרים על מנת ליצור העדפה על פני המתחרים (“בידול עסקי”). ולכן, עוד לפני שאתם מחליטים לפתוח עסק, ראשית חישבו היכן אתם יכולים לחדש ומה מבדיל אתכם מהמתחרים (ואיך מתגברים על נקודות החולשה, כמובן).
- אופי העסק – איזה מסר אתם רוצים להעביר? איך אתם רוצים שיתפסו אתכם? מה אתם רוצים לשדר? האם אתם רוצים לשדר יוקרה או עסק איכותי עם מחירים נמוכים? הן אם אתם מתמחרים את המוצר שלכם כיקר והן כזול, כל אסטרטגיה עשויה להוביל לפתיחת עסק מוצלחת באותה מידה, בהתאם לתחום העיסוק ולכמות התחרות בתחום. בדיוק כמו שמותגים יוקרתיים מצליחים בגלל שם המותג ויחד עם זאת גם עסקים הידועים בשל מחירם הנמוך מצליחים בזכות המחיר האטרקטיבי, קחו לדוגמא את רשת הקניות של רמי לוי. הסוד הוא להחליט כיצד אתם רוצים שיתפסו את העסק – ולגבש קונספט מנצח.
- תקציב – דבר זה אמור להיות מובן מאילו, לא פותחים עסק אם אין לנו את התקציב הדרוש לפתיחתו. כיצד אנו יודעים מה התקציב הדרוש? זה יכול להיות 1,000 ₪ בחודש (עלות אחזקת אתר וקמפיין פרסום בסיסי) או תקציב הגבוה באופן משמעותי מכך. לאחר שגיבשנו תחום ורעיון עסקי נערוך חישוב מקיף אודות כל ההוצאות להקמת העסק ותפעולו אך אם מספרים זה לא הצד החזק שלכם תמיד תוכלו להיעזר בשירותיו של רואה חשבון מקצועי ומנוסה.
- בדוק מי קהל היעד שלך – עסק טוב הוא אחד כזה שיודע להגיע ללקוחותיו ולשמור שיהיו נאמנים לעסק. בהתאם לכך, פתיחת עסק מוצלחת נשענת על תובנות בסיסיות שנוגעות בכך. נסו להגדיר מי קהל היעד כלומר אל מי אתם מכוונים את המוצר או השירות ומכאן יהיה לכם קל יותר להתנהל ולקבל החלטות בנושאים שונים. לאחר שהגדרתם לעצמכם את קהל היעד בחנו כיצד תגיעו אליו והיכן תוכלו למצוא אותו. לדוגמה אם פתחתם חנות למוצרי בריאות וטבע תוכלו למצוא חלק מהלקוחות הפוטנציאלים בחדרי כושר (לרוב אנשים ששומרים על תזונה נכונה ואורך חיים בריא) ואף להגיע להסדר עם מכוני כושר שונים על תוכנית שתתגמל את שני הצדדים.
מוכנים לצאת לדרך?
פתיחת עסק מבראשית הוא לא דבר פשוט כלל, ומצריך מכם להקיף תחומים רבים ולהיות יצירתיים עם הכלים הדרושים. בדיוק כמו שלמלחמה לעולם לא תצאו בלי נשק. קחו אוויר ובדקו לעומק את הנושא וצאו לדרך רק כאשר אתם בטוחים בעצמכם ומכווני מטרה עם הידע והכלים הנחוצים.
בהצלחה!
קבלו גישה לתכנית ההתפתחות האישית המתקדמת של Lifehacks, בחינם לחלוטין ל-14 ימים.
בתכנית תלמדו:
- לעצב את איכות החיים שלכם ללא פשרות
- להגדיל משמעותית את ההכנסה, לחסוך ולהשקיע
- לשפר את הבריאות, לרדת במשקל ולהיכנס לכושר גם כשנראה שאין לכם זמן
- לשפר את הכישורים הבין אישיים, לפתח מערכות יחסים חדשות ולשמר קיימות
- לשפר את התפוקה, היעילות וכוח הרצון
- להתגבר על חסמים פנימיים שמונעים מכם להצליח