13 טכניקות לשיפור הקשב שלנו – שיסייעו לנו לשפר את חיינו התקשורתיים
הקשב היא אחת התכונות החשובות ביותר בעולמות העסקים, המנהיגות והקשרים הבינאישיים. כולנו יודעים כי קשב הוא חיוני לעבודה, אבל לא כולם משקיעים די הצורך, כדי לפתח את הכישורים הללו.
אם תוכלו להכפיל את התפוקה שלכם, להגדיל את ההכנסה, לשפר את הכישורים הבין אישיים ולעצב את חייכם איך שתרצו, איך החיים שלכם יראו?
הסחות הדעת של העולם ההומה והטכנולוגי של היום לא תורמות למצב: רשימות על גבי רשימות של סידורים, הודעות, שיחות, רצון עז להתקדם, להתפתח ולגדול, לרוב לא מותירים זמן רב לקשב.
שפת הגוף היא חלק מהותי מהאופן שבו כולנו מתקשרים ועם זאת, עולם הקשב טומן בחובו הרבה יותר ממה שנראה לעין; דווקא מה שקורה בתוך ה”קופסא השחורה” שלנו, הוא שיביא לקשב אמיתי, שיחה אמיתית וממוקדת ואף אמפתיה או הנעה מחושבת.
הקשיבו עם הרצון להבין
המרכיב החשוב ביותר לקשב הוא ההבנה עצמה. כאשר אנו מקשיבים בכוונה להבין, אנו עושים זאת בראש פתוח, ללא דעות קדומות, מסקנות או ציפיות מוטעות.
תקשורת בכוונה להבין מתבצעת באמצעות שאלות נכונות, שמבטיחות כי המסר יועבר בצורה הנכונה ביותר ואנו נבין אותו ונטמיע אותו בזיכרון שלנו ביעילות.
הקשב בכוונה להבין משמעותו להיכנס לשיחה עם עניין כנה לתפוס את מה שהאחר מנסה להעביר לכם ולהיות ערני לשפת הגוף שלו, לשיחה עצמה ולרגשות שמובעים בטונים של הדובר.
תימנעו מפירושים או שיפוטים
כאשר אתם מבצעים קשב פעיל, חשוב מאוד להימנע מפירושים רבים, שעשויים לגרום לדובר לחשוב כי אנו מבינים יותר טוב ממנו או כי לוקח לו יותר מדי זמן להעביר נקודה מסוימת ואין לכם כוח להקשיב למה שיש לו לומר.
תנו לאנשים לבטא את עצמם ולהרגיש כי שומעים אותם. אם תתפרצו לדבריהם ותשתיקו אותם, אתם תגרמו להם להרגיש כי הם לא מעניינים מספיק עבורכם.
עבדו את מה ששמעתם
עיבוד של מה שאתם שומעים מתבטא בלשאול את עצמכם מה הפרספקטיבה שלכם באשר למה שסיפרו לכם כרגע.
כדאי לכם לחשוב אם העמדה שלכם מוסיפה לנושא ואם באמת הבנתם והפנמתם את מה ששמעתם; נסו לחשוב כמה פעמים עד היום הייתם בטוחים ששמעתם דבר אחר, אך בסופו של דבר גיליתם כי הדובר התכוון לדבר שונה לחלוטין?
החזירו לאחור…
כאשר מתקיימים שיחה או לעיתים קרובות יותר, דיון או הרצאה, הגיוני שנלך לאיבוד לפעמים: חשבנו על משהו אחר, התמקדנו במה שנאמר לפני רגע, שתינו מים, מישהו השמיע רעש שהסיח את דעתנו, קיבלנו הודעה ולפתע אין לנו מושג על מה מדברים.
אין שום בעיה. בשביל זה ישנם כל האנשים שנמצאים לידכם: שאלו אותם על מה מדברים כעת, מה פספסתם הרגע? אם אתם יכולים להעתיק את השורה שנותרה לכם או, אם אתם בדיאלוג, אם אתם יכולים לחזור על מה שהאחר אמר, כדי לוודא כי הבנתם אותם ראוי.
אם תעשו זאת, לא רק שתבינו ותטמיעו את הנושא טוב יותר במוחכם, האדם שמולכם אף יתרשם מכם ויעריך אתכם מאוד על הרצון שלכם לרדת לסוף דעתו.
די להסחות דעת
איש לא אוהב מצב בו הוא מדבר עם מישהו וכל מה שהאחר עושה הוא להתמקד במסך המרצד מול עיניו. ישנם הרבה גירויים שעשויים לקחת מאיתנו את תשומת הלב שלנו חוץ מהפלאפון כמו אנשים שחולפים על פנינו, טלוויזיה, רעש, תנועה חדה, נושא שקודח בראשנו…
אבל כשאנחנו עושים זאת, האדם שמולנו שם לב במאה האחוזים. במצב כזה אנשים חשים כי לא שומעים אותם, לא מבינים אותם ולכם לא אכפת מהם.
כדי להימנע מכך, נסו להימנע מהסחות הדעת הנפוצות ביותר, טרם מפגש:
- קבעו לעצמכם כלל: אינכם נוגעים בפלאפון במהלך שיחה עם מישהו/י אחר/ת. אתם יכולים לכבות את הפלאפון אם ממש קשה לכם או פשוט לשים אותו על שקט. מה שחשוב הוא שכשהאחר מדבר, הפלאפון לא נוחר.
- שמרו על קשר עין תמידי – אשר מבטיח לאחר כי אתם מקשיבים לו. גם קשר עין מסייע לגופנו לייצר אוקסיטוצין.
- במהלך שיחות חשובות, דאגו לסביבה שקטה ורגועה, שתאפשר לכם להתמקד במה שקורה מולכם.
נסו להגביל את החשיפה להסחות דעת ככל האפשר: נסו להתמקד בדבר אחד בכל פעם כאשר מדברים עמכם, הימנעו מלעשות מספר דברים בו-זמנית, הבינו מתי האדם שמולכם זקוק למלוא תשומת הלב שלכם, בייחוד אנשים שחוט המחשבה שלהם נקטע בקלות ועשויים לאבד את המטרה שלהם. ללא תשומת הלב המלאה שלכם, אתם לעולם לא תוכלו להבין אחד את השני באופן מלא. גרוע מכך, האנשים שקרובים אליכם לא יחושו נתמכים, בעוד שחבריכם לעבודה יחושו כי אינכם כשירים לבצע פעולות כראוי.
חשיבות קשר העין
קשר עין הוא מהותי כאשר אתם מצויים בשיחה. ככל שתשמרו על קשר עין יציב יותר עם האנשים שעמכם, כך הם ידעו כי אתם באמת מקשיבים להם ומצויים בקו המחשבה שלהם.
התקרבו
קצת חרשים? מרחפים בקלות? אז כדאי להתקרב. הרבה יותר פשוט להישאר נוכח ברגע, כאשר אתה קרוב יותר לאנשים שעמם אתה בשיחה. ככל שתהיו קרובים יותר, יהיה לכם פשוט להקשיב, לראות, ליצור קשר עין וליהנות מחום חברתי. היתרונות הללו מייעלים את איכויות הקשב שלכם משמעותית.
נסו להבהיר את הדברים
עדיין מרגישים אבודים? אתם תמיד יכולים לבקש לעצור רגע ולשאול מספר שאלות, שיסייעו לכם להבהיר את המידע ולהפנים את מה שנאמר. אתם יכולים לחזור על מה שנאמר ולבחון אם אכן הבנתם את המשמעות המתאימה, אתם יכולים לשאול שאלות בנושאים עקיפים או אודות אנשים, מידע, מקומות או אירועים שעלו בשיחה, כדי לקבל הבנה גדולה יותר של הסיפור. אם לא הבנתם מילה או ביטוי מסוימים, אל תחששו לשאול; רק כך תלמדו אותם.
כדאי לכם לשאול את האנשים בשיחה אם ישנה דרך טובה יותר ללמוד אודות הנושאים השונים שעלו בשיח. אל תחששו לבקש מאנשים להסביר לכם שוב ושוב, אם באמת לא הבנתם – המטרה שלהם היא שתבינו בסופו של דבר.
פתחו סקרנות
חלק מהתגליות הטובות ביותר התרחשו בזכות החדשנות שהסקרנות תורמת לעולמנו. היא תורמת גם לאיכות הקשב שלכם באופן משמעותי: היא מסייעת לכם לפתח שאפתנות לאסוף מידע, לעבד אותו, להפנים אותו, לגבש דעה אודותיו ולהביע אותה.
המוח הסקרן ימשיך לחשוב אודות הנושא שעלה בשיחה גם לאחר שתמצא את סופה, משום שהוא תמיד יוסיף להרחיב אופקים בכל אספקט שיימצא קסום בעיניו.
לכו בנעליי האחר
מאוד פשוט ללכת לאיבוד בתוך הפרספקטיבה האנוכית של עצמכם. נסו לצאת מהבועה ולראות כיצד האחר מרגיש, להבין מה הוא רוצה, מה הוא צריך, מה הוא היה רוצה לומר.
נסו לדמיין כיצד האדם שמולכם חווה את מה שקרה לו, כיצד הייתם מרגישים אם אותו דבר היה קורה לכם? אם תתאמנו על כך, יהיה לכם הרבה יותר פשוט להביע אמפתיה.
הימנעו מביקורת
קשב אקטיבי מתבצע בצורה הטובה ביותר, כאשר אתם נמנעים משיפוט מוקדם.
כאשר אתם באים ממקום של שיפוט, ציפייה, דעה קדומה, אתם מגיעים לדיון מסוים עם מסקנות משלכם, שמעפילות על השיחה ומונעות מכם לשמוע את מה שהאחר מנסה לומר לכם. גם אם אתם מאמינים כי הבנתם, לא בהכרח הייתם ממוקדים די הצורך, כדי להפנים את הנקודה של האחר. פעמים רבות אתם עשויים למצוא את האנשים לצדכם מתוסכלים, משום שהם לא מבינים מדוע אתם אינכם מבינים…
אין הכוונה היא כי יהיה עליכם לנטוש את כל העקרונות שלכם או להימנע מקשב, אלא פשוט להגיע לדיון עם ראש פתוח והבנה כי יתכן וגם אתם טועים.
רשמו הערות
מרגישים שאתם עדיין לא יורדים לסוף דעתו של האדם שעמכם? עדיין לא הבנתם את נושא ההרצאה באופן מלא? אולי הגיע הזמן להעלות את הכול על הנייר, על הפלאפון, על המחשב?
כיום הרבה יותר פשוט למצוא מקום נגיש, שבו נוכל לרשום את המחשבות וההערות שלנו באשר למה שאנחנו מקשיבים אליו. אם אנו לא בטוחים שהבנו, אנו תמיד יכולים להראות למישהו שמבין בנושא או לדובר המקורי את מה שכתבנו, כדי לוודא שלא טעינו בהבנה שלנו.
מומלץ לעשות זאת בסביבה של עבודה, לימודים או בעת צורך להגיע לפתרון בינאישי קריטי. לא משנה היכן תרשמו אותן, הערות תמיד יסייעו לכם לעשות סדר בבלגן.
אתם לא תמיד צודקים – וזה בסדר
כאשר אתם מחויבים לנצח בכל ויכוח, אתם נכנסים לשיחה שהמטרה שלה היא לנצח. אתם לא באמת מסוגלים לשמוע את מה שהאחר אומר, משום שבאופן אוטומטי העמדה שלו מנוגדת לעמדה שלכם. מסבה זו אתם מאמינים כי הוא טועה מראש, לא מעוניינים לשמוע את מה שהוא אומר או להשאיר מקום לספק.
קשב אקטיבי מצריך מכם לוותר על הצורך להיות צודק, משום שלעיתים אתם לא. תופתעו כמה פעמים עמדה נחרצת של מישהו אחר עשויה לעודד אתכם לשנות פרספקטיבה או להמשיך ולהטיף את העמדה שלכם ביתר ביטחון. אך כדי לעשות את כל זאת – ראשית יהיה עליכם לפתוח את האוזניים.
קבלו גישה לתכנית ההתפתחות האישית המתקדמת של Lifehacks, בחינם לחלוטין ל-14 ימים.
בתכנית תלמדו:
- לעצב את איכות החיים שלכם ללא פשרות
- להגדיל משמעותית את ההכנסה, לחסוך ולהשקיע
- לשפר את הבריאות, לרדת במשקל ולהיכנס לכושר גם כשנראה שאין לכם זמן
- לשפר את הכישורים הבין אישיים, לפתח מערכות יחסים חדשות ולשמר קיימות
- לשפר את התפוקה, היעילות וכוח הרצון
- להתגבר על חסמים פנימיים שמונעים מכם להצליח